Oogsamenwerking

We zien steeds meer kinderen die moeite hebben met lezen en/of rekenen, en inmiddels weet iedereen van het bestaan van leerstoornissen als dyslexie en dyscalculie. Bij deze diagnoses wordt echter niet standaard gekeken of de ogen wel voldoende samenwerken. Bij een juiste samenwerking komen de twee beelden van het rechter- en het linkeroog netjes samen tot één goed beeld. Vaak blijkt deze samenwerking niet goed te zijn, waardoor letters en cijfers bijvoorbeeld dubbel gezien worden, kunnen gaan wiebelen of over elkaar heen schuiven. Een kind weet niet dat het eigenlijk iets anders hoort te zien, hij heeft de letters, woorden en cijfers altijd op deze manier gezien. 
Een opticien of oogarts bekijkt of een oog gezond is en of het oog feitelijk goed kan zien, maar controleert meestal niet of de oogsamenwerking goed is. Ik kijk bij leerproblemen standaard allereerst naar de oogsamenwerking en wat er gedaan kan worden om deze zonodig te verbeteren.

Mijn kennis heb ik opgedaan tijdens de visuele screening- en trainingsmodules van de CNLS jaaropleiding en bij de visuele training van Ciska Beijer.

Wil je meer informatie? Neem gerust contact met mij op.