Over Erica

Ik ben Erica Anaïs Hensing-Smit, getrouwd en moeder van twee prachtige kinderen die inmiddels jong-volwassen zijn.

Na de HAVO heb ik de Pedagogische Academie (PA) gedaan, waarna ik een aantal jaren als invaller voor de klas stond. Vanaf het begin wilde ik ook die kinderen kunnen ondersteunen die meer nodig hadden dan het standaard onderwijs bood. Daarom heb ik na de PA de twee-jarige avondopleiding ‘Opleiding Speciaal Onderwijs’ gedaan, destijds de opleiding voor Remedial Teachers.

Omdat er toentertijd in het onderwijs weinig werk was, heb ik een aantal jaren in het bedrijfsleven gewerkt. Aansluitend kregen wij de gelegenheid voor een paar jaar naar het buitenland te gaan. Eenmaal terug in Nederland wilde ik erg graag opnieuw met kinderen werken. Sindsdien sta ik weer als groepsleerkracht voor de klas.

Toen bleek dat onze beide kinderen niet zomaar in de reguliere ‘onderwijsmal’ tot hun recht kwamen, begon mijn zoektocht naar een begeleiding die wel voor hen werkte. In de loop der jaren maakte ik zo kennis met reflexintegratie, Kind In Evenwicht, Touch for Healt, CNLS, psychomotoriek en coaching.

In 2015 startte ik met Praktijk Anaïs, zodat ik deze elementen ook kan inzetten voor andere kinderen die extra ondersteuning kunnen gebruiken.  Inmiddels zie ik ook regelmatig volwassenen in mijn praktijk.

Opleidingen

Ik vind het van groot belang om steeds te blijven leren en mijn kennis op peil te houden. De afgelopen jaren heb ik de volgende opleidingen gevolgd:

  • Ik Leer Leren / Marijke Teeuwissen - 2019
  • Touch for Health / Vinciane Schoenmaeckers - 2018
  • Basisopleiding Kindercoach / Tea Adema - 2018
  • Psychomotorisch onderzoek en remedial teaching / Donche - Wendy Peerlings - 2017
  • Visuele Vaardigheden / Ciska Beijer - 2017
  • Brain Gym for special needs / Cecilia Koester - 2017
  • Brain Gym en Reflex Intergratie / Vinciane Schoenmaeckers - 2020
  • Masgutova Neurosensomotorische Reflex Integratie (MNRI) / Svetlana Masgutova Educational Institute
    • Dynamic & Postural Pattern R.I., basismodule primaire reflexen (DPRI) - 2015, 2018
    • DPRI - examenmodule deel 1 - 2019
    • Archetypes - 2015
    • Archetypes, examenmodule - 2018
    • Oral & Facial - 2015
    • LifeLong - 2016
    • Visual & Auditory - 2016
    • Tactile - 2016
    • Tactile, examenmodule - 2017
    • Tactile Advanced - 2020
    • Refelex Integration Disorder and PTSD recovery - 2016
    • UpperLimbs - 2016, 2020
    • Proprioceptive and Cognitive Reflex Integration - 2016
    • Neurostructural - 2017
    • Neurostructural, examenmodule - 2020
    • Neurosensorimotor Integration Points - 2020
    • Breathing - 2018
    • Stresshormones - 2018
    • Solution for Dyslexia - 2019
    • Children with Challenges - 2019
    • Introduction to Intronauts and Infant Reflex Integration - 2019
    • New Borns - 2020
    • Stress Resilience & Immunity - 2020
  • CNLS-specialist / Will Missot, Fleur Giesen - 2017
  • Rhythmic Movement Based Therapy, RMTi / Moira Dempsey
    • Level one, for focus, organization and comprehension - 2016
    • Level two, for emotions, memory and behaviour - 2016
    • Face the Fear - 2016
  • KIE - Kind In Evenwicht.
    Het kind en blokkerende emoties, gevoelens en gedachten / Carla van Wensen - 2016
    herhalingsdagen - 2018, 2019
    KIE coach Level 2 - 2019
  • Leerproblemen de baas, Praktijk de andere kant / Lenny Zuijderduijn - 2014
  • OntwikkelingsLab I en II / Bodymap - 2015
  • INPP schoolprogramma, ‘Eerst bewegen, dan leren’ / Marjolein Aarten - 2013


In mijn begeleiding komen de verschillende elementen uit deze opleidingen samen, waardoor mijn begeleiding altijd volledig op maat is.